Mikroelementy - zbawienne działanie na organizm

Ocena: 0.0/10

Liczba ocen: 0

Oceń ten artykuł:

Bez witamin i minerałów nasz organizm nie może należycie funkcjonować. Szwankuje wówczas wszystko – organy wewnętrzne, nasza kondycja, a nawet wygląd zewnętrzny pozostawia wówczas wiele do życzenia. By uniknąć problemów natury zdrowotnej i estetycznej, dobrze jest w codziennej diecie dostarczać szereg składników odżywczych, do których zalicza się między innymi makro i mikroelementy. W niniejszym artykule nieco więcej miejsca poświęcimy tym drugim.

Mikroelementy niestety ale są zaniedbywane w stałych jadłospisach Polaków, co wynika z faktu zbyt szybkiego tempa życia, niedbania o to, co jemy i jak często dostarczamy organizmowi kolejne posiłki, przepracowania, a także nie ekologicznego trybu życia. Równie negatywny wydźwięk ma także niewłaściwie komponowane menu – takie czasy, że dzisiaj większość ludzi woli zaoszczędzić chwilę na upragniony relaks, więc zamiast samodzielnie pichcić w kuchni, woli kupić gotowe danie. Jakiej jakości? To już kwestia sporna. Do tego dochodzą też używki i uwaga uzależnić się można nie tylko od narkotyków czy papierosów, ale także od niezdrowego jedzenia, co w dobie dwudziestego pierwszego stulecia jest coraz powszechniejsze. Szkodzą poprzez wypłukiwanie mikroelementów cennych dla utrzymania prawidłowej pacy organizmy zarówno kawa, jak i napoje energetyzujące i wody kolorowe czy fast foody. Powodują one zamiast spodziewanych rezultatów ożywienia i pobudzenia – brak witalności, ciągłe zmęczenie czy ospałość. By tego wszystkiego uniknąć i móc żyć na pełnych obrotach, potrzeba zatroszczyć się o wieloskładnikową dietę uzupełnianą zbawiennymi dla człowieka mikroelementami. Poniżej krótka charakterystyka głównych z nich.

CYNK

Wykazuje działanie o charakterze przeciwzapalnym. Jest w związku z tym, świetny do walki z rozmaitymi infekcjami oraz przyczynia się do zachowania należytego stężenia witaminy A w organizmie, a ta zaś bierze czynny udział w tworzeniu specjalnej bariery immunologicznej. W ten sposób bez zarzutów pozostaje kondycja dróg oddechowych, skóry, przewodu pokarmowego oraz moczowego, paznokci i włosów. Co więcej cynk w znaczącym stopniu zwiększa odporność, zatem stymulując jego odpowiednią ilość nie musimy się obawiać o zaatakowanie przez różnorodne bakterie i wirusy. Nie straszne nam grypy i przeziębienia. Warto jednak mieć świadomość, że działa to także w stronę odwrotną – im mniej cynku w organizmie, tym owe niedobory bardziej wpływają na spadek odporności i częste chorowanie. Poza tym, cynk jest swego rodzaju osłoną przed wolnymi rodnikami. Ponadto jony tego mikroelementy wpływają na regenerację błon śluzowych. Badania naukowe wykazały też, że to dzięki cynkowi możliwe jest utrzymanie w normie poziomu białych krwinek.

CHROM

Jest to równie cenny jak cynk mikroelement, którego brak w naszym organizmie mógłby wyrządzić poważne szkody rzutujące na nasza kondycję zdrowotną. Po pierwsze jest to nieoceniony składnik dla przemiany materii. Biorąc udział w procesach metabolizmu, chrom osłania przed rozwojem cukrzycy, bo pozwala na rozkładanie się tłuszczów oraz glukozy. Mając tak duży wpływ na to, w jaki sposób pracuje nasz metabolizm, chrom jest nierzadko nadrzędnym składnikiem wielorakich preparatów na odchudzanie. To on przyczynia się w znaczącym stopniu do zmniejszenia poziomu tak zwanego złego cholesterolu i w ten sposób zapobiega powstawaniu różnorodnych chorób układu krążenia.

JOD

Bez niego nie mógłby przebiegać proces produkcji hormonów tarczycy. One natomiast także uczestniczą w metabolizmie. W związku z tym, im mniej jodu w organizmie człowieka, tym większe prawdopodobieństwo zrodzenia się przykrej dolegliwości zwanej wolem tarczycowym i co za tym idzie niewydolności tarczycy. Nie tylko wpływa to drastycznie na funkcjonowanie rozmaitych organów, ale także na przebieg poszczególnych procesów życiowych.

MANGAN

Istotny szczególnie dla ludzkich kości. Dostarczany organizmowi systematycznie pozwala ochronić układ kostny przez wszelkiego typu stanami zapalnymi, osteoporozą i innymi bólami stawowymi. Co więcej, owy mikroelement pozwala na przyswajanie wielu witamin. Jest także pomocny w zwalczaniu szkodliwych wolnych rodników. Umożliwia należyte pracowanie mózgu a także ma duży wpływ na kondycję skórną. Poza tym, do dzięki niemu dzieci mogą prawidłowo rosnąć.

MIEDŹ

Jest nieodzownym składnikiem jeśli chodzi o zapobieganie anemii zwanej niedokrwistością. Jej regularne dostarczanie organizmowi pozwala na zwiększenie witalności. Ponadto należy także wspomnieć o fakcie, iż miedź przyspiesza i zwiększa stopień przyswajania żelaza. Co więcej, bierze udział w syntezie hemoglobiny oraz w odnowie białek podporowych kości oraz ścięgien, to jest syntezie kolagenu i elastyny. Jest też nieodłącznym elementem syntezy hemoglobiny. Ma wpływ na niszczenie wolnych rodników. Sprzyja zachowaniu młodego wyglądu. Brak miedzi w organizmie ludzkim pociąga za sobą z kolei dość poważne skutki, takie jak zahamowani procesu wzrostu u dzieci, zwiększenie łamliwości kości zarówno u maluchów, jak i osób starszych, większą podatność na rozmaite zakażenia i wirusy, rozwój niedokrwistości, schorzenia układu krwionośnego a nawet powstanie chorób nowotworach.

SELEN

Nie jest to składnik, który występuje w organizmie człowieka w szczególnie dużych ilościach, ale jednak nie można go bagatelizować, komponując codzienną dietę. Ten mikroelement musi być dostarczany w produktach żywnościowych, bo pomimo niedużej ilości, ma spory swój udział w poprawie kondycji zdrowotnej. Po pierwsze, warto wspomnieć, iż selen chroni przed rozwojem różnorodnych chorób w tym między innymi nowotworów. Wynika to z faktu, że jest to składnik enzymów uczestniczących w walce ze szkodliwymi wolnymi rodnikami. Ponadto hamuje pojawianie się chorób układu krwionośnego i stymuluje prawidłowy rozwój kości. Ponadto ma wpływ na należytą pracę hormonu tarczycy. Od niego też uzależnione jest właściwe działanie układu immunologicznego, ponieważ na stosowny jego przebieg selen „współpracuje” z witaminą E. Pozwala na detoksykację organizmu z metali. Ma wyraźny wpływ na sprawy męskie – sprzyja lepszej potencji. Za mała ilość selenu jest groźna, bo może prowadzić do zwyrodnienia stawów, niedokrwienia serca, pojawienia się cukrzycy oraz zmiany pigmentacji włosów, skóry, a w konsekwencji zaburzeń trzustki i znaczącego osłabienia mięśni.

ŻELAZO

To podstawowy element hemoglobiny, a więc białka jaki przenosi tlen we krwi. Jego brak w organizmie w odpowiedniej ilości prowadzi do powstawania anemii. Co więcej, żelazo wchodzi w liczne procesy, jakie zachodzą w ciele człowieka, mają istotny wpływ na pozostałe enzymy, wchłanianie witamin i różnych cennych mikro i makroskładników. Podnosi odporność, pozwala na uzyskanie pięknej, gładkiej i aksamitnej skóry oraz lśniących włosów. Brak stosownej „porcji” żelaza przyczynia się z kolei do zwiększenia łamliwości kosmyków i rozdwajania paznokci, zmniejszenia odporności na infekcje, niedokrwistości, uczucia ciągłego zmęczenia. Należyte wchłanianie żelaza zależne jest w dużym stopniu od witaminy C.

Zdjęcia

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Praktyczne porady - Fajne porady © 2019. Wszelkie prawa zastrzeżone.